Så här blir man flygplansingenjör

Att flyga måste väl vara en arketyp fantasi bland oss människor. Så långt tillbaka som antropologisk forskning kan sträcka sig har det funnits idéer om människans flygande. Människofåglar och liknande myter är inte ovanliga. Och inte har det rått någon brist på våghalsar som kastat sig ut för stup i hembyggda flygmaskiner. Idag finns det lyckligtvis säkrare sätt att engagera sig i utvecklingen av flygandet. Att utbilda sig till flygingenjör bör vara en dröm för den flygplansintresserade. Vid Mälardalens högskola tar utbildningen tre år och motsvarar 180 högskolepoäng. Inom försvarsmakten har en flygingenjör lägst majors grad, och kan få arbeta i den absoluta spjutspetsen för flygplansutveckling.

Spännande händelse för den flygplansintresserade

Att bli intresserad av flygplan kan vara att ta sig an en hobby med starka begränsningar. Utöver modellbyggande och arbeten i liknande skala är det svårt att skaffa sig direkta erfarenheter av flygmaskiner, som går utöver det vi upplever som flygpassagerare. Man får helt enkelt nöja sig med att iaktta de imponerande maskinerna på lite avstånd. Flygplansnördar över hela Sverige önskar nog att de var närvarande på Gotland när superplanet Boieng C-17 landade i Visby. Vår försvarsmakt har inget eget plan av den typen, så händelsen var säkerligen upphetsande även för flygingenjörer och andra med yrkesmässig insyn i flygplansvärlden. Självaste flygplatschefen beskriver synen som ”väldigt mäktig”. Det vore något att se!

Enorm besökare på Gotland

För flygplansnördar världen över är det naturligtvis en häftig sak att få tillfälle att se ett flygplan som är ovanligt, eller inte förekommer där man själv bor. Ett exemplar av det enorma planet Boeing C-17 landade nyligen på Gotland. Det var ett av tre plan av den modellen som den svenska försvarsmakten är delägare i. Planet har en tomvikt på hela 122 016 kilo! Det kan starta med ytterligare ungefär 140 000 kilo. Det är ingen dålig last! Att få se ett sådant enormt luftskepp måste vara en sällsynt erfarenhet för flygplansintresserat folk. Till och med luttrade yrkesmänniskor var tydligen något tagna av att se mastodonten gå ner på Gotlands flygplats.

Leave a Reply