Detta är en svensk affärsjet som har en besättning på två personer. Den absolut första flygningen med denna skönhet var den 19 september 1985 och den tillverkades av Gulfstream Aerospace. Lite specifik data om denna modell är att plant var 26.9 meter långt, en spännvidd på 23.7 meter, en totalhöjd på 7,44m.
Affärsjettens tomvikt är på 19.5 ton, och den högsta tillåtna vikten på detta plan är 33.2 ton. För att denna skönhet ska kunna flyga utan några problem så är den försedd med 2x Rolls Royce Tay 611-8-motorer och den klarar av att flyga hela 935km/h. Flygplanet klarar av att vara 13 700 meter upp i luften och den kan flyga 782 mil med en full tank.
Det är dock inte enbart Sverige som använder sig av denna Gulfstream IV-modell. Utan även Botswana, Egypten, Irland, Elfenbenskusten, Japan, Holland, Turkiet, Pakistan och USA är även stolta användare av denna affärsjet.
Vi i Sverige och det svenska flygvapnet har dock använt planet sedan 1992. Totalt sett så använder sig det svenska flygvapnet av fyra stycken flugplan, vilka kallas för TP 102A, TP 102C, och två stycken S 102B.
För att detta flygplan ska kunna flyga så kommer det att behövs sjukt mycket bränsle för att nå full tank. Det vore inte helt fel ifall de skulle kunna använda sig av dieseltrim. Dock så kanske planet redan har sett till så att planet ska vara så pass effektiv som möjligt med dess tänkta uppdrag. När det handlar om det svenska flygvapnet så kanske det inte är första prioritet att optimera dieselförbrukningen.
Detta flygplan används flitigt inom den svenska försvarsmakten och även de andra nationerna. Grundarna bakom flygplanet är General Dynamics och de håller till i USA (Savannah, Georgia). Företaget är ett amerikanskt multinationellt konglomerat inom försvarstekniken och år 2005 så var företaget det sjätte största inom deras bransch. Utöver flygplan så är detta företag med och utvecklar marinsystem, stridssystem, informationssystem och teknologi. Företaget grundades 1952 av John Holland.