Två stora flygmysterier

Flight 19

Den 5 december 1945 försvann fem stycken torpedplan av typen Grumman TBM Avenger spårlöst över Bermudatriangeln. Detta område är en cirka 1 miljon kvadratkilometer stor triangelformad havsyta. Spetsarna på triangeln utgörs av Miami privatleasing bil i väster, Bermuda i norr och Puerto Rico i sydöst. Planen kom från Fort Lauderdale i Florida och hade varit på en kombinerad navigations- och stridsövning öster om Florida. De var på väg hem när de meddelade att de var vilse och att kompasserna inte fungerade. Gruppens ledare var den erfarne löjtnanten Charles Taylor som hade mer än 2500 timmar bakom spakarna. De övriga fyra piloterna hade alla drygt 300 flygtimmar var, varav 60 i det aktuella planet. Flygarna meddelade att de trodde att de befann sig vid Florida Keys och skulle alltså då vara antingen strax söder eller sydväst om Florida. De började flyga norrut och den sista kontakten med dem var en radiopejling som sa att de då befann sig öster om norra Florida. Förmodligen fick de slut på bränsle och kraschade eller landade på havet. Alla 14 män i gruppen är sedan den dagen försvunna. Men det slutade inte där. Ett av de plan som sökte efter de försvann i sin tur spårlöst med 13 man ombord. Båda dessa olösta försvinnanden har bidragit till all mytbildning om det mystiska med Bermudatriangeln.

Amelia Earhart

Den 2 juli 1937 försvann den amerikanska äventyrsflygaren Amelia Earhart över Stilla havet under sitt försök att flyga jorden runt. Hon var den första kvinnan att flyga över Atlanten och hon hade under ett antal år ägnat sig åt att sätta olika flygrekord. Det började så tidigt som 1922 då hon tog flygcertifikat och köpte sitt första flygplan, en Kinner Airster i vilket hon genast satte höjdrekordet för kvinnor på 4200 meter. Hon satte fler längd-, höjd-eller tidsrekord under årens lopp och var dåtidens flygkändis, snäppet efter Charles Lindbergh förstås. Efter att hon soloflugit över Atlanten 1932, tvärs över USA 1933 och över Stilla havet från Hawaii till Kalifornien 1935 blev det naturligt att försöka sig på en jordenruntflygning. Den 20 maj 1937 startade hon från Oakland i Kalifornien och flög österut efter ett tidigare misslyckat försök då hon flög västerut. Hon skulle tillryggalägga jordenruntflygningen genom 28 mellanlandningar för underhåll av planet och tankning. Hennes plan var en Lockheed Model 10-E Electra utrustad med extra bränsletankar. Allt gick planenligt fram till Lae på Nya Guinea, där de landade den 29 juni. Därifrån skulle hon och hennes navigatör Fred Noonan behöva flyga den första av de tre avslutande etapperna över Stilla havet. De skulle mellanlanda vid den lilla ön Howland som ligger 4225 km nordöst om Lae men kom aldrig fram dit. USA´s kustbevakning hade förlagt en kutter vid namn Itasca vid Howland för att fungera som radiofyr men Earhart var inte van att flyga med hjälp av radiopejling. Under en av de sista radiokontakterna som hon hade med Itasca bad hon dem att göra signalerna starkare eftersom hon hade problem att uppfatta dem. Radiomeddelandena tystnade efter att hon uppgett sin kurs och bränslemängd. Varken hon eller planet har sedan dess påträffats .

Leave a Reply