Saab 39 Gripen – JAS

Saab 39 Gripen är ett stridsflygplan i fjärde generationen som för närvarande används i Svenska Flygvapnet. Dess beteckning där är JAS 39A/B/C/D Gripen, varför planmodellen ibland bara benämns JAS i folkmun. Gripen har flera funktioner inom flygvapnet, då planet kan användas för jaktuppdrag, attackuppdrag och spaningsuppdrag (därav JAS – Jakt, Attack och Spaning). Det som skiljer planet från många andra stridsflygplan är att Gripen kan växla mellan dessa funktioner under ett och samma uppdrag.

Den ursprungliga versionen av Gripen kallades helt enkelt JAS 39. Utbildning till planet skedde i simulator, varför det endast fanns en ensitsig modell av planet. För att Gripen skulle kunna exporteras till andra länders flygvapen var det dock nödvändigt att skapa en tvåsitsig variant (som alltså kunde användas för inskolning, med en instruktör i baksätet). Denna modell kallades JAS 39 B, och den första modellen fick därmed tillägget A. Sedan dess har också modellerna C och D skapats, där C är en version av Gripen som är NATO-kompatibel, och D är en tvåsitsig version av C. Förutom i Sverige används Gripen även av Sydafrika, Ungern, Tjeckien, Storbritannien och Thailand.

Något som Gripen däremot inte har, precis som alla andra stridsflygplan i världen, är toaletter. Det är av förklarliga skäl svårt att få plats med en Gustavsberg-toalettstol i den trånga cockpiten. Därför har man under en längre tid arbetat med att ta fram alternativa metoder för att hantera urin för stridspiloter i Gripen-plan. Detta behov blev särskilt tydligt efter att det blev möjligt att tanka planen under flygning, något som betydde att piloterna kunde vara uppe i luften så länge som åtta timmar i sträck. Långa flygningar av det slaget innebär att man måste inta mer vätska, vilket självklart också leder till problem av en nödig natur längre fram. Nu håller man dock på att testa något som kallas för AMXD (Advanced Mission Xtender Device) och anpassa den för just Saab 39 Gripen, för att stridspiloterna ska kunna uträtta sina behov uppe i luften. Det är inte bara en komfortfråga, utan också en säkerhetsfråga, eftersom det kan påverka koncentrationen att vara kissnödig – och man behöver full koncentration för att styra ett stridsflygplan i Mach 2.

Leave a Reply